Pāriet uz galveno saturu

Patiesās elektromobiļa izmaksas pēc 2 gadiem

Jau 2 gadi nobraukti ar manu 2012. gada Citroen C-Zero. Atkārtošos un teikšu, ka tā ir mani un manu ģimeni ļoti mainījusi.
Pa šiem gadiem esmu nobraucis aptuveni 21'000 km. Mazāk kā vidējais latvietis būtu nobraucis, bet pietiekami, lai nobrauktu vairāk kā pusceļu apkārt Zemei (Zemes riņķa līnijas garums ir 40'075 km). Katrā gadā esmu ticis pie publikācijas lielajos medijos. Ja pirmajā gadā, bija raksts žurnālā Ir, tad otrajā gadā - laikrakstā Diena.
Ekrānuzņēmums no diena.lv
Šī gada laikā darbību uzsāka CSDD ātrās uzlādes staciju tīkls ar pirmajām 70 stacijām, kas nopietni atviegloja ceļošanu pa Latviju. Vismaz kamēr temperatūras ir virs +10°C šai mašīnai. Šogad arī darbību uzsāka kāda svarīga mājaslapa - uzlādēts.lv. Tas ir mans ilgi lolots sapņa piepildījums, kurā mēģinu apkopot svaigākās un aktuālākās ziņas par elektromobiļiem un atjaunojamajiem energoresursiem.
Uzlādes staciju izvietojums Latvijā. Ekrānuzņēmums no plugshare.com
Šī mašīna ir mani izmainījusi tā, ka pamazām kļūstu par zerowaste-eri. Mēģinu pirkt produktus, kam ir mazāk iepakojuma, kas ir eko un ētiksi pareizi ražoti, staigāt/braukt ar riteni vairāk un mazāk pakļauties impulsa pirkumiem. Galvenais, ko es sapratu ir tas, ka dzīvot videi draudzīgāk ir pavisam vienkārši. Var sākt ar mazumiņu. Vai arī uzreiz nocirpt vienu no lielajiem piesārņotājiem - transportu.
Uzraksts uz Citroen C-Zero sāna
Statistika:
  • Nobraukti 21'000 km
  • Lādēšanā iztērēti 2.3 MWh (2'285 kWh)
  • 5x izbeigusies elektrība braucot
  • Izmaksas, kas saistītas ar automašīnu:
    • 35 € par mašīnas kopšanas līdzekļiem (lupatas, ziepes, slotiņas, logu šķidrums)
    • 30 € par mašīnas mazgāšanu
    • 10 € par parkošanās sensoriem
    • 40 € par pagarinātāju, kas ļauj lādēt mašīnu no dzīvokļa
    • 51 € par tehniskajām apskatēm
    • 40 € sods par stāvēšanu neatļautā vietā
    • 188 € par saplīsušas riepas labošanu un 2 jaunu riepu komplektu
    • 166 € par uzlādi (gan no mājas rozetes - aptuveni 40 €, gan no publiskajām stacijām - 126 €)
    • Kopā 560 €
    • Kasko (240 €/gadā), OCTA (133 €/gadā) un līzinga maksājumus (1977 €/gadā) ieskaitot, kopā sanāk 6'070 €
Pieņemot, ka Citroen C2 patērē 4 l / 100 km, tad 21'000 km pie 1.174 €/l degvielas cenas izmaksātu 986.16 €. Pirms aprēķiniem biju gaidījis lielāku starpību par 820 €. Tomēr ir jāņem vērā, ka no šiem 2 gadiem es vairāk kā 1.5 gadu dzīvoju centrā, kur man lētākā kaut cik tuvā stāvvieta izmaksātu 35 €/mēn, un pie darba man abus gadus būtu jāmaksā par stāvvietu aptuveni 30 €/mēn, kas būtu papildus 1'280 € lētākajā variantā + tās reizes, kad gribētu aizbraukt uz Vecrīgu, kino, pie draugiem vai kur citur, kur jāmaksā par stāvvietu. To ņemot vērā starpība ir 2'100+ € (elektromobiļiem RS stāvvietas ir bezmaksas lietošanai). Tie ir aptuveni 700 Happy Meal.
Tas vēl ir neņemot vērā to, ka man nav bijušas problēmas ar mašīnas tehniku, jo elektriskais motors sastāv tikai no 4 kustīgām daļām, kas nozīmē, ka ir ļoti maz kam noiet greizi. Arī atsauces no citiem elektromobiļi īpašniekiem liecina, ka izmaksas uz servisu ir teju nekādas, ja salīdzina ar iekšdedzes līdziniekiem. Renault gan apgalvo, ka ieguvums uz servisu ir tikai 25%. Starp citu, baterijām ir 10 gadu garantija, kas nozīmē, ka man vēl 3 gadi zem garantijas.
Kopumā var teikt, ka C-Zero patērējis man 0.78 € / 100 km, ja rēķina tikai maksu par elektrību, vai 2.66 € / 100 km, ja ņem vērā visas pārējās izmaksas, izņemot apdrošināšanu un līzingu. Tikmēr C2 man degvielā vien patērētu 4.69 € / 100 km. Pieļauju, ka, ja es sāktu uzskaitīt visas lietas, kas varētu būt jāmaksā C2 vēl papildus, piemēram, serviss, nodokļi un mazgāšanas piederumi, tad izmaksas varētu dubultoties. Daži vēl ņem vērā to, kā mašīnas vērtība krītas. Man par laimi, vērtības kritums nav novērojams. Ne manās acīs, ne ss sludinājumos. Drīzāk pat audzis, bet ļoti iespējams, ka tanī brīdī, kad lietoto automašīnu tirgū ienāks ar KPFI atbalstu iegādātie elektromobiļi, cenas kritīs.
Ja salīdzina manus 21'000 km ar dīzeļdzinēja līdzinieku - Citroen C2, tad neesmu izlaidis gaisā 2'373 kg CO2 tiešos izmešus. Par elektromobiļu tīrību var izlasīt šajā rakstā.


Komentāri